Pages

mercredi 30 décembre 2009

pledoaria dopurilor de şampanie

O scrisoare are un expeditor şi un destinatar, semnături logice pe suprafaţa acestui obiect, de a cărui utilitate nu ne putem îndoi o clipă. Cu ce semnăm, însă, coperta acestui foileton care se încheie astăzi? Evident, fiecare va aplauda, va face urări, va număra ( poate mai atent) secundele, atât de banale în alte ipostaze de existenţă. Timpul biologic, timpul afectiv, timpul psihologic îşi deschid hărţile nevăzute, pe un prag de trecere între "a fost", "este" şi "va fi". Dopurile de şampanie, în zborul vertical al dorinţelor-seminţe au seara lor de magie şi triumf. Să semnăm cu ele cerul pentru augurul lui 2010 şi să dăruim tuturor un "La mulţi ani!" sincer şi sănătos! Un an nou fericit, tuturor!

ce mai spune bătrânul oraş

Bonne année 2010!

din poveştile Senei

Abia se zăreau umbrele celor doi. El se numea Mathieu, ea se numea Céline. El provenea din partea estică a cantonului Wistinghein, ea locuia o suburbie parisiană, între Galieni şi Porte de Bagnolet. Prima oară ea îndrăznise să-i întindă o mână, peste balustrada de umbră a Senei. El se amuză privind în apa fluviului şi aplauda ca un copil. Primăvara, cei doi asistau înmărmuriţi la apariţia primului mugur de magnolie. Apărea aşa, deodată, plesnind tecile de crustă, ţâşnind violaceu , ca o năframă colorată într-o mulţime de paltoane gri. Dar punctul de maxim interes pentru Céline era curgerea vaporetelor sub bucăţile de cherestea veche ale podului. Privea fiecare ambarcaţiune, ducea mâna la frunte, născocind orizonturi şi bucăţi de infinit, prin gestul său. Mathieu, în schimb, desfăcea o hartă portocalie, aşezat cu picioarele sub şezut, şi imita dezorientarea turistului, între aşteptare şi oboseală. Céline pufnea în râs, îşi dădea capul pe spate şi privea cerul de aprilie, ţinându-şi respiraţia 2 minute, cu braţele deschise lateral. Imaginea aceasta era, de fapt, conţinutul primăverii şi verii întregi, în povestea mea. Trebuia doar să fii atent ca să înţelegi şi, mai ales, să ai dispoziţia necesară de a vedea limpede spectacolul celor doi. Din păcate, în al treilea an, am ajuns pe Pont des Arts târziu, la sfârşitul unei ierni capricioase. Platanii desfrunziţi imitau caraghios o palmă răsfirată de cotoroanţă, iar Sena se umpluse cu bulgări de gheaţă vânătă. Podul era traversat în fugă, de oameni insolubili, cu pas grăbit şi zgomotos. Am încercat să fixez cu obiectivul camerei foto spaţiul în care primăvara spunea povestea lui Mathieu şi a lui Céline. Iată, însă, ce am surprins...

vânzătoarea de jurnale

Se trezeşte în fiecare dimineaţă, fără ceas deşteptător, căci vitrina negustorului de pantofi, peste drum de prăvălia sa, primeşte razele de lumină în mii de unghiuri sparte şi adunate, apoi, cu minuţie, fix în retina privitorului. Tânăra fată îşi strânge părul, în timp ce melodia zilei ţâşneşte maliţios din aparatul agăţat în peretele bucătăriei. Nu se grăbeşte. Clienţii apar abia pe la 7 şi un sfert, cu ochii spălăciţi de somn şi cearcăne trase ca nişte ventuze temporare. În prăvălie e cald şi bine. Toată noaptea a funcţionat aparatul de chauffage, la o intensitate constantă. Ziarele au urechi ordonate pe categorii, aşteaptă să fie trase, răsfoite şi, în cele din urmă , cumpărate cu cei 1,20 euro (pentru cotidian) şi maximum 4 euro pentru magazinul de sărbători, cu bonusul TV inserat pe copertă. În sfârşit, clopoţelul anunţă primul client. Acesta întreabă de ţigări şi, tentat, întinde braţul către numărul de sâmbătă al cotidianului Le monde. Pe parcurs se răzgândeşte. Vânzătoarea de journale îi zâmbeşte prietenos şi salută. Mai rar se întâmplă să auzi din gura unei persoane un astfel de bonjour. Puţin rugător, vibrând de gravitate, interogativ, retoric. Clientul mulţumeşte, în sfârşit, fascinat de şuviţa rebelă, desprinsă din tâmpla stângă a fetei, apoi, după 5 secunde de tăcere imponderabilă, răspunde la salut. Tânăra vânzătoare face casa pentru primul cotidian vândut peste zi. N-a fost să fie Le monde. Din rastelul de journale lipseşte un număr din Le Figaro, iar urechiuşa lipsă construieşte un efect dezolant, chiar acolo unde clientul îşi îndreaptă pentru prima oară privirea, când pătrunde în prăvălie.